Večernji list

Semir Osmanagić

POSJETILI SMO BOSANSKOG INDIANU JONESA U VISOKOM GDJE JE 2005. POČELA PRIČA KOJA JE UZBURKALA SVJETSKU ZNANSTVENU ZAJEDNICU, IZAZVALA KONTROVERZE I ZBOG KOJE 200 TISUĆA LJUDI GODIŠNJE POSJETI OVAJ LOKALITET

Piše Oliver Cvitkovic

‘Zabranili su mi istraživanja jer mijenjam povijest svijeta! Bosna ima piramide stare 30.000 godina’

Možemo biti ponosni na našu povijest, ali ona se ne piše ovdje, već u Beču, Berlinu, Vatikanu i Londonu

Kažu da su čuda svijeta piramide afričke, ali nijedno čudo nije ravno onome kakvo čudo su piramide visočke, parafrazirali bismo Seju iz Zabranjenog pušenja nakon posjeta bosanskim piramidama Sunca. Da, u srcu Bosne nalazi se najveća i najstarija piramida na svijetu. Zaboravite drevne Sumerane, Hetite, Babilonce... najstarija civilizacija rođena je, pogađate, upravo tu kraj vas, u Bosni i Hercegovini. Tako tvrdi bosansko-američki znanstvenik dr. Semir Osmanagić.

Sve je počelo prije petnaestak godina kada je Osmanagić posjetio Visoko, gradić blizu Sarajeva i ostao zadivljen piramidalnim oblikom brda Visočica. Odlučio je malo dublje zakopati i otkrio da se ne radi o prirodnom brdu, već o piramidi koju je gradila nečija ruka, neke drevne civilizacije stare oko 30 tisuća godina.

Zavrnuo je rukave, obukao kožni prsluk, nabacio kaubojski šešir i poput Indiane Jonesa bacio se na istraživanje. Kako nije mogao sve sam, okupio je ekipu volontera. Započeli su s iskapanjem tunela ispod brda Visočica i nova povijest počela se pisati. Nedugo nakon toga se pročulo da piramide zrače pozitivnom energijom koja jako dobro utječe na zdravlje ljudi. A kada je zdravlje u pitanju, e tu je čovjek već spreman na sve. Danas bosanske piramide Sunca posjećuju brojni turisti iz cijele regije, ali i svijeta. Uputili smo se na lice mjesta da se uvjerimo u to čudo. Prilikom boravka u Visokom zatekli smo registarske oznake Austrije, Njemačke, Češke, Belgije, tu su posjetitelji iz cijele regije: Hrvatske, Slovenije, Sjeverne Makedonije, Crne Gore, BiH, a najbrojniji su Srbi. Posjeti Novaka Đokovića, Vlade Divca i ostalih popularnih osoba odjeknuli su tom susjednom državom pa su u potrazi za energijom pohitali u Visoko. Zatekli smo tu i skupinu iz Slavonije i Đakova. Hrvata je sada nešto manje zbog epidemioloških mjera. Kažu, tko je jednom došao i vidio ovo čudo, ponovno se vratio. Dolaze starije i iznemogle osobe u potrazi za energijom, bolesni u potrazi za zdravljem te alternativci sa svih strana u potrazi za mističnim i onostranim. Dolaze i oni koje zanima znanstvena arheološka pozadina cijele priče, ljudi u potrazi za duševnim mirom, cijeli razredi pučkoškolaca…

Riječ je o ogromnom kompleksu sastavljenom od više lokacija: piramide Sunca, najstarije i najveće na svijetu, tunela, botaničkog parka... A što kriju piramide iz Visokom, otkrio nam je dr. Semir Osmanagić, odgovarajući na pet osnovnih novinarskih pitanja:

1. Što? U našem slučaju piramidalni kompleks.

2. Kada? Prije 30 tisuća godina.

3. Tko? Razvijena civilizacija.

4. Kako? Beton, umjesto cementa oni su kao vezivo koristili topljenu glinu.

5. Zašto? Zbog komunikacije, zaštite zdravlja, hrane i jačanja imuniteta.

Potrebno je najmanje tjedan dana kako bi se sve obišlo i doživjelo na pravi način. Do sada je bosanske piramide posjetilo više od 200 tisuća posjetitelja iz cijeloga svijeta, a samo ove godine očekuju da će ih posjetiti više od 100 tisuća gostiju. Krećemo u obilazak. Stavljamo kacige na glavu i spuštamo se kroz tunele prema unutrašnjosti piramide, 250 metara ispod zemlje. Pratimo dr. Osmanagića koji nam detaljno opisuje svaku stazu u tunelu.

Na samom ulazu hodamo pognutih glava jer je jako nisko, oko nas su voda, šljunak i suhozidi… Riječ je o prirodnim izvorima vode. U tunelima je temperatura stalno ista i iznosi 12 stupnjeva, zrak je svjež i ugodan, što idemo dublje prema unutrašnjosti piramide, lakše se diše i normalnije hoda. Uložen je ogroman trud kako bi se sve ovo prokopalo. Staze u tunelima označene su putokazima kako ne bismo zalutali iako svako malo netko naiđe ili sjedi meditirajući na kamenim oblucima ili klupicama. Preporučuje se boravak od pola sata, no netko ostane i dulje. Nakon pola sata izlazimo na čisti zrak i sunce i osjećamo se bolje već zbog same spoznaje da smo vani.

– Očekujemo da će ovo i dalje rasti. Sljedeće godine sigurno ćemo imati više od 200.000 posjetitelja, a kada se sve otvori nakon koronavirusa, sigurno pola milijuna. U ovom trenutku na Bookingu imamo 220 smještajnih jedinica na raspolaganju u Visokom i morat će se graditi više kako bi se primio velik broj gostiju. Nemamo svojih hotela i restorana, ali radimo u interesu zajednice. Mi radimo sadržaje za dušu, a drugi neka to komercijalno naplate. Ljudima koji se bave iznajmljivanjem to je postao prihod i to ne više dodatni prihod jer, ako imate mirovinu od 2000 kuna, a zaradite od turizma 4000 kuna, onda vam je to primarni izvor prihoda. Prema tome, mi ćemo učiniti dobro za sve, a nas neka ne ograničavaju jer smo bezbroj puta dokazali da radimo za opće dobro – optimističan je Osmanagić. Fondacija “Arheološki park: Bosanska piramida Sunca” koja se brine o cijelom kompleksu zapošljava oko 40 ljudi (vodiči, građevinari...), a 30 obrtnika neizravno živi od piramida. Evidencija se uredno vodi, svi računi prolaze kroz fiskalne kase. Tu su restorani brze hrane, suvenirnice u kojima možete nabaviti vodu iz tunela Ravne, ljekovite preparate, literaturu dr. Osmanagića, kamenje s piramida, kristale…

Obilazak tunela Ravne za domaće goste stoji 24 kune, a za strance 80 kuna. Kažu, tako se tretira domaće i goste u cijelom svijetu pa što ne bi tako bilo i ovdje. A što nam kažu posjetitelji koje smo zatekli u obilasku: – Došli smo ovamo da se upoznamo s dr. Osmanagićem jer smo čitali njegove knjige, pratimo ga i na YouTubeu i sve to nas zanima, općenito sve te energije i alternativna povijest, to najviše. Vjerujemo u ovo – kazala nam je skupina youtubera.

– Jedna moja susjeda, Njemica Gisela nakon nekoliko posjeta piramidama ustala je iz kolica – tvrdi jedna starija posjetiteljica. – To je živa istina – svjedoči jedna starija gospođa iz BiH koja odavno živi u Njemačkoj. – Bosna i Hercegovina potpuno je neistražena zemlja. Tvrdnje nekih povjesničara da sve znaju o BiH su smiješne. Pa ovdje do prije nekoliko godina nije bilo studija arheologije, a i ovo što sad ima povjesničara, oni jako malo istražuju. Svatko čeka proračunska sredstva nitko ne želi raditi ništa bez novca. Mi ovdje svake godine počinjemo s nula maraka, a najaktivnija smo arheološka lokacija na svijetu. Mi se uopće ne bavimo našom poviješću prije antičke Grčke i Rima. Ovdašnji arheolozi, kada pronađu ostatke rimske građevine, to se na sva zvona razglasi. Međutim, mi smo imali veliku povijest i prije antike. Pa dovoljno je pogledati u Hercegovini oko Stoca Daorson, prailirske megalitne zidove koji idu uz bok sličnim građevinama u Peruu, Meksiku, Egiptu... To je izvanredna turistička lokacija. U Hrvatskoj, u Dalmatinskoj zagori, 30 kilometara od Jadranskog mora imate Aseriju i Varvariju, koje su vrlo slične Daorsonu, u Crnoj Gori Duklja i Meteon imaju slične megalitne zidine. Znači, govorimo o tisućama godina prije antičke Grčke. U Srbiji se nalazi prva kulturna oaza u Europi – Lepenski vir na Đerdapu, prva civilizacija Vinča stara 9000 godina... Krapina u Zagorju je posebna priča i vrlo zanimljiva jer se radi o neandertalcima, ali to nema veze s Homo sapiensom. Ovdje govorim o onome što je produkt inteligentnog čovjeka. Mi možemo biti ponosni na našu povijest, međutim ona se ne piše ovdje, već u Berlinu, Beču, Vatikanu i Londonu. Stranci nam diktiraju kako treba pisati o našoj povijesti, a naši povjesničari i arheolozi, zato što imaju kompleks niže vrijednosti, za sve pitaju te Europljane. E, za razliku od njih ja, te komplekse nemam i zbog toga me napadaju i sa Zapada i iz naše sredine – govori dr. Osmanagić.

Priča o bosanskim piramidama krenula je u travnju 2005. godine, nakon njegova prvog posjeta Visokom.

– Ne zbog piramida, nego sam došao u posjet lokalnom muzeju i onda sam ugledao bosansku piramidu Sunca, koju su svi zvali prirodno brdo Visočica. Ono što je meni upalo u oči jest pravilna geometrija. Četiri trokutaste stranice, izraženih bridova, identičan nagib od podnožja do vrha. Geometrijski gledajući, ovo je pravilna četverostrana piramida – govori dr. Osmanagić, koji je prije toga doktorirao na piramidama civilizacije Maja.

– Ja sam godinama proučavao piramide i hramove Maja u zemljama kao što su Meksiko, Honduras, Salvador, Gvatemala i Belize. Kasnije sam ta svoja istraživanja proširio na piramide u Peruu, Boliviji, Kanarima, Mauricijusu, Sudanu, Egiptu, naravno, Australiji i Indoneziji, Kambodži, Kini, Španjolskoj i Grčkoj. Ovo su sve zemlje koje imaju piramide. Do tada se smatralo da su piramide građene u Egiptu i Meksiku i da su grobnice faraona. Naše istraživanje to sve ruši. Dakle, piramide su građene na svih šest kontinenata, one nisu grobnice faraona, čak ni u Egiptu, jer u egipatskim piramidama nema mumija faraona. Faraoni jesu pokapani, ali u Dolini kraljeva, 300 kilometara odatle. Mi smo za ovih 15 godina napravili više nego egiptologija za 200 godina. Mi ne znamo tko je u Egiptu gradio Keopsovu piramidu, to sigurno nije bio faraon Keops, jer prije 4500 godina nisu postojale tehnologije da netko 50 ili 100 tona teško kamenje vozi iz Asuana 800 kilometara do mjesta gdje se gradila – objašnjava dr. Osmanagić koji sve povijesne teorije dovodi u pitanje, zbog čega je došao na udar povjesničara i brojnih znanstvenika koji negiraju njegove teze.

– Ono što mi dokazujemo ovdje, na primjeru bosanskih piramida, jest da je riječ o građevinama koje zapravo pojačavaju energiju. Dakle, geometrija piramida je takva da pojačava prirodni izvor energije. U našem slučaju piramida Sunca smještena je iznad željezne ploče koja generira električni magnetizam koji piramida pojačava. Kako to znamo? Znamo jer smo mjerili. U podnožju i na vrhu. Na vrhu je energija 30 puta jača. Ispod bosanske piramide Sunca nalaze se podzemni vodeni tokovi. Onaj prvi, 21 metar ispod piramide, kad se kreće, oslobađa negativne ione, a piramida pojačava koncentraciju negativnih iona. S onim drugim stvara se trenje. Trenje stvara napon, odnosno elektricitet. Na vrhu piramide mjerimo prisustvo jedne elektronske zrake koja je električna po svojoj prirodi i ima frekvenciju 28 kHz koja je fokusirana i kontinuirana. Pet različitih timova iz Hrvatske, Srbije, Italije, Finske i Njemačke, u različito vrijeme, svojom opremom izmjerilo je prisustvo te zrake, koja se u znanosti zove Teslini skalarni valovi – tvrdi da je sve egzaktno i dokazivo dr. Osmanagić. Istraživački tim iz Hrvatske predvodio je sad već pokojni ing. Slobodan Mizdrak iz Zagreba. Muzej Fondacije sadrži različite satelitske snimke, fotografije, analize, uzorke...

– Kada smo počeli vršiti iskopavanja na bosanskim piramidama Sunca, zaključili smo da jedan metar ispod nanosa zemlje postoje blokovi koji su pravokutni ili kvadratni, prvi red blokova, a ispod njega drugi, treći i četvrti. To je bio

krunski dokaz da je riječ o građevini. Uzorke smo slali na sedam instituta za građevinarstvo. Od Italije, Francuske, Češke, Slovačke i BiH, svi su nam potvrdili da je riječ o umjetnom betonu, koji neki nazivaju geopolimerni beton, a neki sintetički – nastavlja.

Na naš upit kako zna koliko je stara ova građevina spremno odgovara: – Kad je riječ o starosti, mi smo do sada koristili 28 analiza uzoraka upotrebljavajući dvije različite vrste sofisticiranih metoda. Prva je radiokarbonsko datiranje, a druga je uranij-torijeva analiza. Najinteresantnija analiza bila je ona uzoraka fosiliziranog lišća koje smo pronašli između betonskih blokova. Dakle, ono je tu dospjelo kada je netko izlijevao beton, zapuhao je vjetar i donio listove. Stavili su posljednji sloj betona. Ovi listovi koji izgledaju kao da su u sendviču daju nam starost gradnje. Zašto? Jer su organski materijal. Napravili smo datiranje i pokazalo je starost do 29.200 godina plus minus 400 godina, dakle idemo 30 tisuća godina u prošlost i to potpuno mijenja naše viđenje povijesti. Dosad su nam govorili da je sve krenulo od Sumerana prije sedam tisuća godina, sad se odjednom vraćamo 30 tisuća godina u prošlost. Ovo ovdje su radile dvije civilizacije, prva koja gradila mrežu tunela prije 30 tisuća godina i druga koja ih je zatvarala prije pet tisuća godina – govori dr. Osmanagić i time dolazi u sukob sa službenom poviješću i, kako je on naziva, dogmatskom arheologijom i geologijom.

– Svi su skočili na noge da obore moje dokaze a da nitko od njih nije došao ovamo. Neće, jer im smeta najprije ideja da postoje piramide u Europi i da baš od svih zemalja nalaze se i u BiH i još su stare 30 tisuća godina. Sve institucije, muzeji, arheološka udruženja idu protiv nas bez da nas posjete i uzmu u obzir ove znanstvene rezultate – dodaje. Ipak, neki neovisni domaći i inozemni znanstvenici su ga posjećivali. Njihove slike uz izjave koje potkrepljuju Osmanagićeve tvrdnje izložene su na panoima u sklopu kompleksa.

– Imali smo šest međunarodnih znanstvenih konferencija o bosanskim piramidama, s više od 110 stručnjaka iz čitavog svijeta, arheologa, egiptologa koji su radili na terenu, geologa, fizičara i elektroinženjera koji su potvrdili da imamo piramidalni kompleks koji se sastoji od šest piramida. Njihova imena su: piramida Sunca, Mjeseca, Zmaja, Zemlje, Ljubavi i Šesta piramida. Imamo ogroman kompleks prapovijesnih tunela koji se pruža desecima kilometara i starost tog kompleksa ispod zemlje odgovara starosti piramida, dakle oko 30 tisuća godina. Tri glavne piramide: Sunca, Mjeseca i Zmaja, kada im spojimo vrhove, udaljene su jedna od druge 2170 metara. Dakle, imamo jedan perfektan istostranični trokut. Ne radi priroda brda s četiri trokutaste stranice s perfektnom orijentacijom stranica prema stranama svijeta, istok, zapad, sjever, jug, i još da ih postavlja u omjer jednog istostraničnog trokuta. To radi inteligentna ruka. A pogotovo zato što imate betonske blokove i orijentaciju sjeverne stranice piramide Sunca prema kozmičkom sjeveru s odstupanjem od 0 stupnjeva, 0 minuta i 12 sekundi. Keopsova piramida odstupa 0 stupnjeva i tri minute, Kefrenova 0 stupnjeva tri minute, Mikerinova 0 stupnjeva i 18 minuta. Dakle, ovo je najpreciznija orijentacija prema sjeveru. Ta nam je istraživanje radio Geodetski zavod BiH. Mnoštvo je dokaza da je riječ o planski građenom kompleksu. Dakle, bosanska piramida Sunca je najveća piramida na svijetu, njezina visina je viša od 300 metara, a Keopsova je visoka 146 metara – pokušava objasniti dr. Osmanagić.

Oni koji su bili protiv njega još su 2006. godine pisali peticije protiv iskopavanja i bilo kakvih istraživanja na ovom lokalitetu. Ni danas Osmanagićev tim nema dozvolu za istraživanje na cijelom brdu Visočica pa je zbog toga istraženo tek 20 posto lokaliteta. Ipak je pronađen krunski dokaz da su piramide rađene umjetno, od betona. Nakon toga oponenti su proglasili cijelu državnu zemlju na brdu i oko njega zaštićenom zonom i ne dozvoljavaju daljnja istraživanja. Od tada traje Osmanagićeva borba s lokalnim vlastima Visokog da promijene odluku i da mu dozvole barem da iskopaju polovicu sjeverne strane. Još uvijek nema odgovora.

– Koji su interesi vlasti da se ne nastavi istraživanje piramida, teško je reći, ali ne radi se samo o njihovu neznanju i zavisti, mislim da su razlozi malo dublji i da nemaju veze s BiH. Naime, ovo otkriće u potpunosti mijenja povijest svijeta, a male zemlje, pogotovo male neprofitne nevladine fondacije kakva smo mi, ne upravljaju poviješću. To su uvijek elite, prije svega engleska, američka i njemačka. Njima nije u interesu da se povijest promijeni baš ovdje u srcu Bosne – objašnjava razloge Osmanagić.

Njegova Fondacija u iduće četiri godine neće tražiti nikakva sredstva od općine, ali ono što traže jest da zajedno rade na razvoju infrastrukture. Ni mediji mu, posebice lokalni, nisu skloni. Proglašavaju ga šarlatanom i nadriznanstvenikom zbog kojega cijeli svijet ismijava Bosnu i Visoko. Govore da je Osmanagića upravo SAD poslao da ovdje pokrene priču o piramidama.

– Mene nije poslao nitko, ja sam čovjek koji je više od 20 godina živio u SAD-u, imao uspješnu tvrtku i putovao svijetom, pisao knjige, bavio se istraživačkim radom, ali bez neke velike odgovornosti. I kako sam često posjećivao BiH, zbog roditelja naravno, zainteresirao sam se za ovo područje. Počeo sam trošiti i ulagati svoj novac, pokrenuo projekt koji je važan ne samo za BiH nego za cijelu regiju, pa i svijet. Nazivali su me svakakvim imenima, podmetali mi… Kažu, došao da zaradi novac, a ja sve svoje potrošio. Ali ja sam presretan što mogu ovo raditi, dolaze mi ljudi i čestitaju i to me čini sretnim i tjera da ustrajem... Kod mene nema radnog vremena, ja sam u pogonu cijeli tjedan, po 15-16 sati. Stalno sam ovdje i u ovome uživam. Shvatio sam da postoje stvari koje su važnije od ljudskih ljubomora i zavisti, a to je istina kojoj treba težiti. Ništa u životu nije lako i, što je veći cilj, zapravo je više poteškoća i onih koji vam podmeću. Zato ne treba trošiti vrijeme i energiju na te negativnosti. Kad bih se osvrtao na sve napade i odgovarao svakome, onda bih izgubio svoj put – objašnjava svoju ideju vodilju dr. Osmanagić pa nastavlja: – Vrhovni savez za antikvitete u Egiptu, povjesničari u Velikoj Britaniji i SAD-u bili su protiv. Ne odgovara im to što je ovaj kompleks piramida građen upravo ovdje i nije pod njihovom kontrolom. Dolazili su i iz National Geographica samo da bi spriječili nastavak procesa, ali mi smo uvijek nastavljali uz pomoć velikog broja volontera iz čitavog svijeta, do sada njih oko 3500 iz 63 zemlje sa šest kontinenata. Ovo je projekt velikog entuzijazma, optimizma, dajemo mladim ljudima prigodu da sudjeluju u tako velikim otkrićima – naglašava.

Po dr. Osmanagiću ovo je prije svega znanstveni projekt kojim se dokazuje da su piramide pojačivači energije čija se energija može koristiti preko zrake koja ide kroz vrh piramide te ima frekvenciju identičnu onoj koju je naš briljantni um Nikola Tesla koristio prije 122 godine u svome Wardenclyffovu tornju u državi New York. On je tvrdio da je frekvencijom od 28 kHz stvarajući energetske zrake mogao slati informacije između dva planeta bez obzira na njihovu udaljenost. Dakle, prva potencijalna svrha energije piramida je komunikacijski uređaj. Druga je zaštita zdravlja. Ljudi dolaze u ove podzemne tunele Ravne i nakon toga se osjećaju odlično. Što dublje ulaze, bolje dišu, svjedoče mnogi. Malo nelogično, ali u BiH ima dosta nelogičnosti i čudesa. Ljudi koji imaju problema s respiratornim organima, s astmom, izađu van i ne treba im pumpica za zrak. Osobe koje imaju problema s visokim tlakom uđu u tunel i izađu, a tlak im se normalizira.

Zvučni nestvarno, ali tako tvrdi dr. Osmanagić, koji u popularizaciji piramida ozbiljno igra na račun zdravlja, ali ne jamči nikome ozdravljenje.

– Ljudi s ozbiljnim bolestima sami nam prilaze i svojim svjedočanstvima potvrđuju da imaju pomaka u svojoj zdravstvenoj slici nakon posjeta tunelima. E sad, naša se Fondacija ne bavi liječenjem, mi ne dajemo zdravstvena jamstva, ali vršimo znanstvena mjerenja. A ona su nam pokazala da u tunelima kombinacija devet elemenata stvara najbolje zaštićen prostor na planetu. Kojih devet: nema lošeg kozmičkog zračenja, nema prirodne radioaktivnosti jer su tuneli 40 metara ispod zemlje, nema geopatogenih zračenja, nema signala za mobitel, mi ne možemo bez mobitela, a kada razgovaramo, on nam prži moždane ćelije, nema Wi-Fi-ja, znači nepostojanje svih loših zračenja, a postojanje najbolje frekvencija magnetizma, ultrazvuka 28 kHz, u znanosti poznatog kao frekvencija levitacije, osjećate se laganim, zatim jedna vrlo niska frekvencija od 7,83 Hz, što se u znanosti zove originalna Schumannova rezonanca koja vani više nije prisutna; i broj devet – velika koncentracija negativnih iona koji čiste organizam od svih mikroba, virusa, bakterija, gljivica i parazita. I kada imate tih devet elemenata zajedno, formiran vam je prostor koji je idealan za regeneraciju organizma. I to mi sve mjerimo, a čim možemo mjeriti, znanstveno je dokazivo. Treća svrha energije piramida je voda, najvažnija tekućina u našem životu. Mi smo našli pet tunela s vodom. Analizirali smo vodu, u njoj nema virusa i bakterija, a nije tretirana voda. Voda koju mi pijemo iz gradskog vodovoda ili iz boce također nema virusa i bakterija, ali sadrži klor, a klor je otrov. Sadrži i fluorid, također otrov, ostatke teških metala jer prolazi kroz cijevi ili ostatke mikročestica plastike ako se radi o plastičnoj cijevi. Ono što mi pijemo energetski je mrtva voda, a mi nalazimo ovu vodu i analizirali smo joj pH faktor, isti je kao naše krvi. Energija piramida utječe na našu vodu. Četvrta svrha energije piramida je unapređenje molekularne strukture hrane. Energija piramida utječe na naš imunitet – objašnjava dr. Osmanagić. U zadnje vrijeme bilo je slučajeva da su osobe koje su preboljele COVID-19 dolazile u Visoko zbog problema s otežanim disanjem. – Nakon posjeta tunelima prodišu, ali kažem, mi to ne jamčimo, samo prenosimo ono što nam ljudi kažu – ograđuje se dr. Osmanagić. A Jasminka Vidaković iz Breze kaže: – Moj muž i ja smo imali koronu, on je završio na respiratoru, a ja nisam imala ozbiljnije posljedice premda sam bez pola plućnog krila koje su mi odstranili zbog raka. Mislim da za to najviše zasluga imaju moji posjeti ovim tunelima u koje dolazim dva puta tjedno – govori nam. Dr. Semir Osmanagić je neovisni znanstvenik, doktorirao je na civilizaciji Maja. Za svoj istraživački rad dobio je niz priznanja. Primljen je u Rusku akademiju prirodnih znanosti koja ima 25 nobelovaca i 2500 profesora iz cijeloga svijeta, dobio je priznanje američkog Kongresa, a u zadnje vrijeme počeli su ga prepoznavati i domaći mediji pa je proglašavan za osobu godine. – Mi zapravo živimo koliko smo ostavili iza sebe drugima, a ne koliko smo zaradili za sebe – njegov je moto i poruka za kraj.

Ubosanskim piramidama u Visokom svake se godine 21. lipnja organizira četverodnevni festival u znak početka ljeta. Na festivalu nastupaju poznate pjevačke i glumačke zvijezde poput Branka Đurića Đure i Gorana Karana koji je redoviti posjetitelj bosanskih piramida. Tu dolaze brojni sportaši, pa čak i kompletne reprezentacije i klubovi, primjerice posjet Novaka Đokovića otvorio je neka nova vrata za vrlo utjecajne i poznate osobe. Dolaze i obični ljudi u potrazi za odmorom i opuštanjem. I nitko nikome ne smeta niti radi probleme. I sve dok je tako, ovu priču o bosanskim piramidama treba pozdraviti i preporučiti svima koji vole prirodu. Nećete vidjeti sfingu i Tutankamonovu grobnicu, ali uživat ćete u prirodnom ambijentu i razvijati maštu.